Dynamics CRM Online – dodatkowe usługi, aplikacje i rozszerzenia

Dynamics CRM

Usługi sieciowe powiązane z systemem Dynamics CRM Online rosną w siłę! Praktycznie co miesiąc dowiadujemy się o nowych modułach systemu, które będą udostępniane w kolejnych wersjach aplikacji lub akwizycjach dokonywanych przez Microsoft. Jeszcze parę lat temu w CV lub na LinkedIn wpisywaliśmy zawód: „konsultant” lub „developer Microsoft CRM”. Obecnie ekosystem CRM i aplikacji około-CRM-owych jest już tak duży, że coraz więcej osób zaczyna specjalizować się w jego poszczególnych modułach lub poszczególnych, zintegrowanych aplikacjach. A zamiast dawnego „Specjalisty CRM” pojawiają się tytuły w rodzaju” „Konsultant Dynamics CRM Field Services”, albo „Programista Unified Service Desk”.

Jakiś czas temu postanowiłem uporządkować swoją wiedzę nt. dostępnych aplikacji oraz rozwiązań rozszerzających funkcjonalności Dynamics CRM Online. Efektem tej pracy jest poniższy diagram oraz opis poszczególnych komponentów wchodzących w skład CRM-owego ekosystemu. W myśl hasła „I learned it. I share it” wrzucam wyżej wymienione materiały na bloga. Może okażą się dla kogoś przydatne :).

2016-07-12_10h52_40

Serce ekosystemu:

DYNAMICS CRM ONLINE:
Opis: Nasza ulubiona aplikacja CRM
Dostępność: Usługa dostępna w modelu płatnej subskrypcji

Aplikacje dostępne dla użytkowników CRM:

UNIFIED SERVICE DESK
Opis: Framework pozwalający na budowę aplikacji typu Desktop Agent na bazie systemu Dynamics CRM.
Dostępność: Dostępna dla wszystkich użytkowników Dynamics CRM Online (wymagana licencja Professional lub Enterprise)
Integracja z CRM: Integracja po stronie front-endu. Silnik procesu oraz baza danych aplikacji wewnątrz systemu CRM.

INERACTIVE SERVICE HUB
Opis: Dedykowana aplikacja do obsługi klienta
Dostępność: Dostępna dla wszystkich użytkowników Dynamics CRM Online (wymagana licencja Basic, Professional lub Enterprise)
Integracja z CRM: Aplikacja korzysta z danych oraz metadanych systemu Dynamics CRM

Rozwiązania instalowane jako solucje CRM i rozszerzające funkcjonalność usługi:

VOICE OF CUSTOMER
Opis: Rozszerza funkcjonalność CRM o moduł ankiet
Dostępność: Aplikacja dostępna dla użytkowników z licencjami Professional lub Enterprise
Integracja z CRM: Instalowana jako rozwiązanie (solucja) CRM.

FIELD SERVICE
Opis: Rozwiązanie pozwalające na zarządzanie „usługami terenowymi” z poziomu interfejsu CRM
Dostępność: Dla użytkowników CRM z licencją (minimum) Basic. Im wyższa licencja tym dostęp do bardziej zaawansowanych funkcjonalności.
Integracja z CRM: Instalowana jako rozwiązanie (solucja) CRM

PORTAL (ADX STUDIO)
Opis: Rozwiązanie umożliwiające budowę portali bazujących na systemie CRM
Dostępność: Aplikacja dostępna dla użytkowników z licencjami Professional lub Enterprise
Integracja z CRM: Instalowana jako rozwiązanie (solucja) CRM

FANTASY SALES TEAM
Opis: Rozwiązanie wprowadzające elementy „grywalizacji” do procesów sprzedaży w CRM
Dostępność: ??
Integracja z CRM: Instalowana jako rozwiązanie (solucja) CRM

PROJECT SERVICE
Opis: Moduł do zarządzania projektami zintegrowany z interfejsem CRM
Dostępność: Dla użytkowników CRM z licencją (minimum) Basic. Im wyższa licencja tym dostęp do bardziej zaawansowanych funkcjonalności.
Integracja z CRM: Instalowana jako rozwiązanie (solucja) CRM

Zintegrowane aplikacje i usługi:

OFFICE 365
Opis: Pakiet biurowy MS dostępny jako usługa sieciowa.
Dostępność: Wymaga osobnych subskrypcji
Integracja z CRM: Temat rzeka. Integracja w zakresie wysyłki maili, zarządzania grupami Exchange, obsługi dokumentów, sieciowej przestrzeni dyskowej i innych.

YAMMER
Opis: „Facebook dla firm” 🙂
Dostępność: Wymaga zakupu osobnych licencji
Integracja z CRM: Natywna integracja konfigurowana z poziomu CRM

PARATURE
Opis: Portal do obsługi klienta
Dostępność: W ramach licencji Enterprise lub opłacany indywidualnie
Integracja z CRM: Natywna, konfigurowana z poziomu CRM plus możliwość wykorzystania dedykowanego API

DYNAMICS SOCIAL ENGAGEMENT
Opis: Aplikacja zbierająca i analizująca informacje z sieci społecznościowych oraz pozwalająca na zarządzanie działaniami firmy w serwisach typu Facebook lub Twitter.
Dostępność: Dostępna dla użytkowników Dynamics CRM Online (wymagana licencja Professional lub Enterprise) albo opłacana indywidualnie.
Integracja z CRM: Aplikacja nie korzysta z bazy danych CRM. Możliwa prezentacja danych z Social Engagement w interfejsie CRM za pomocą tzw. „social insights” oraz stworzenie (ręczne lub automatyczne) rekordów w CRM z poziomu aplikacji (np. poprzez konwersję wpisu z portalu społecznościowego do rekordu potencjalnego klienta)

DYNAMICS MARKETING
Opis: Zaawansowana aplikacja służąca do planowania oraz wykonywania kampanii marketingowych
Dostępność: Dostępna dla użytkowników Dynamics CRM Online (wymagana licencja Professional lub Enterprise) albo opłacana indywidualnie.
Integracja z CRM: Za pomocą Microsoft Dynamics Marketing Connectora

POWER BI
Opis: Usługa umożliwiająca tworzenie zaawansowanych raportów online
Dostępność: W wersji podstawowej – narzędzie darmowa. Wersja PRO wymaga wykupienia odpowiedniej subskrypcji
Integracja z CRM: Za pomocą „Microsoft Dynamics CRM content pack for Power BI”

PS. Dosłownie kilka dni temu Microsoft ogłosił uruchomienie projektu Dynamics 365, który ma wprowadzić spore zmiany w modelu dostępu, licencjonowania oraz funkcjonalności swoich aplikacji biznesowych w chmurze. Z tego co można usłyszeć i przeczytać w najbliższych miesiącach czekają nas spore zmiany i w związku z powyższym część zamieszczonych w tym poście informacji może przestać być aktualna.

Total Views: 463 ,