Społecznościowy CRM

W ostatnim czasie u kilku klientów, z którymi miałem okazję współpracować przy okazji wdrożenia systemu Dynamics CRM,  pojawił się temat integracji oraz zbierania danych, pochodzących z portali społecznościowych. Materiały marketingowe Microsoftu na ten temat obiecują złote góry. Jak wygląda natomiast rzeczywistość?

Poniżej znajdziecie opis kilku możliwości, które możemy obecnie zaoferować klientom w omawianym temacie. Lista nie jest zapewnie kompletna, zawiera natomiast systemy/oprogramowanie z którym zetknąłem się przy okazji wykonywania szybkiego „riserczu” J.

  1. Microsoft Dynamics Social Listening

Jest to aplikacja (oczywiście „cloud only” – znak naszych czasów) pozwalająca na zbieranie informacji, pochodzących z portali społecznościowych (Facebook, Twitter, Blogi, RSS, serwisy Video) na podstawie słów kluczowych oraz wykonywania dość interesującej analityki na tych danych. Niestety z punktu widzenia systemu CRM możliwości integracji z tą platformą są dość niewielkie. W CRM możemy osadzać jedynie raporty pochodzące z Social Listeningu (tzw. „social insights”). Jakiejkolwiek integracji na poziomie repozytoriów danych brak, więc proste zadania polegające na konwersji wiadomości do encji Lead lub Opportunity lub użycia mechanizmu Wyszukiwania Zaawansowanego (Advanced Find) urastają tu do niemałego wyzwania.

  1. Microsoft Dynamics CRM Social Care Framework

Jest to narzędzie pozwalające na zasilanie encji CRM (Social Activity, Social Profile) danymi pochodzącymi z serwisów społecznościowych. Informacje w tym przypadku przechowywane są bezpośrednio w bazie systemu Dynamics CRM. Niestety, jak sama nazwa wskazuje, jest to Framework, a nie gotowy produkt. Sprowadza się do to tego, że oczekiwaną funkcjonalność musimy w dużym stopniu wyrzeźbić sobie samodzielne. Social Care Framework dostarczany jest wraz z przykładową aplikacją (MVC3, yeah! ;)), prezentującą możliwości tejże platformy. W kontekście intensywnych inwestycji MS w produkt, który opiszę w kolejnym akapicie, nie sądzę aby Social Care Framework był w najbliższym czasie szczególnie intensywnie rozwijany (czytaj: „zapewnie pójdzie do piachu”).

  1. Microsoft Dynamics Social Engagement

Jest to następca aplikacji Social Listening, rozwiązujący część problemów, z którymi borykali się jej użytkownicy. Przykładowo – ma zapewnić możliwość tworzenia Potencjalnych Klientów oraz Szans sprzedaży bezpośrednio z interfejsu Social Engagement, bez przechodzenia do systemu CRM, a także natywną integrację z systemami Dynamics CRM i Dynamics Marketing). Czy tak się stanie – dowiemy się lada dzień (system zostanie uruchomiony w ramach aktualizacji Sprint Wave 2015).

  1. Microsoft Insights

Narzędzie stworzone przez firmę Insight View, ponoć bardzo „pałerne”. W najbliższym czasie zamierzam przetestować możliwości tego systemu i być może, jeżeli okaże się godny uwagi, napiszę o nim na blogu coś więcej.

Podsumowując – idealnego rozwiązania, spełniającego w sposób całkowity oczekiwania klientów – aktualnie w ramach tzw. „Microsoft Application Stack” – nie uświadczymy. Dodatkową trudnością jest fakt, ze większość ww. aplikacji natywnie współpracuje jedynie z serwisami działającymi globalnie. Integracji z GoldenLine lub NK.PL pewnie w najbliższym czasie się raczej nie doczekamy.

Total Views: 1163 ,